
PROPOZYCJA ZWIĄZANA Z WYSTAWĄ CZASOWĄ W MUZEUM

PROPOZYCJA STAŁA ZWIĄZANA ZE SZTUKĄ LUDOWĄ

„ Skarby skrzyni malowanej”- LEKCJA MUZEALNA DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ORAZ KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
Skrzynia to jeden z najstarszych typów mebli schówkowych. Na dawnej kaszubskiej wsi były szafą, sekretarzykiem, miejscem na najważniejsze dokumenty i sejfem, ale także ozdobną dekoracją pomieszczenia.
Uczestnicy spotkań zapoznają się z przeznaczeniem skrzyń w dawnym gospodarstwie domowym, przyjrzą się ich zawartościom, a także wykonają z papieru model skrzyni i ozdobią go wzorami zaczerpniętymi z haftu kaszubskiego.
Koszt: 6 zł /os
Czas trwania: 45 min
Grupy: min 15/max 25 osobowe
Prowadząca: Gabriela Pluto – Prądzyńska, tel. 784123623 gabriela@muzeumbytow.pl
PROPOZYCJA STAŁA ZWIĄZANA Z DZIAŁALNOŚCIĄ ZWIĄZKU POLAKÓW W NIEMCZECH
„Bernard Werra – wielki zapomniany w walce o niepodległość”
Czas trwania zajęć ok. 75 minut
Uczestnicy: uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Forma: aktywne zwiedzanie z oprowadzaniem. Trasa obejmuje Zagrodę Styp- Rekowskich w Płotowie, cmentarz płotowski oraz Muzeum Szkoły Polskiej w Płotowie
Cel lekcji:
– zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami dotyczącymi historii ziemi bytowskiej po 1918 r.;
– rozbudzenie zainteresować przeszłością regionu;
– uświadomienie uczniom, iż przeszłość ma wpływ na różnorakie aspekty życia współczesnego;
– odwołanie się do wrażliwości, uczuć i związków emocjonalnych ucznia z własnym regionem;
Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:
- Poziom wiadomości:
– uczeń potrafi powiedzieć, jakie były postanowienia Traktatu Wersalskiego odnośnie Kaszub, w tym ziemi bytowskiej;
– uczeń zna najważniejsze wydarzenia na ziemi bytowskiej w okresie 1918 – 1939 r.;
2. Poziom umiejętności:
– uczeń umie opisać rolę działaczy Związku Polaków w Niemczech na ziemi bytowskiej;
– uczeń potrafi dokonać oceny postaw, takich postaci jak Bernard Werra, Jan Styp-Rekowski, Antoni Szroeder i in.
Postawa:
– kształcenie postaw patriotycznych poprzez wzbudzanie szacunku do miejsca zamieszkania
Metody: poszukująca, pogadanka, „burza mózgów”;
Formy pracy: z całą klasą;
Techniki: dyskusja panelowa, rozmowa nauczająca, pokaz;
Środki dydaktyczne: ekspozycja i materiały dydaktyczne (prezentacja, fotografie, nagrania dźwiękowe)
Przebieg lekcji:
- Po powitaniu klasy, prowadzący nawiązuje rozmowę z młodzieżą dotyczącą odradzania się Polski po 1918 r.
- Przewodnik – edukator opowiada uczniom o skutkach Traktatu Wersalskiego dla ziemi bytowskiej.
- Prowadzący w luźny sposób pyta uczniów jak dziś oceniliby poczynania ówczesnych działaczy.
- Następnie edukator opowiada młodzieży na podstawie prezentacji, materiałów fotograficznych o aresztowaniu Bernarda Werry, powstaniu ZPwN, zabiegach B. Werry dotyczących powstania szkół polskich w latach 20.XX w.
- Uczniowie mają zastanowić się nad rolą ZPwN dla ziemi bytowskiej.
- Prowadzący zabiera grupę w teren na cmentarz płotowski oraz do Muzeum Szkoły Polskiej by „dotknęli” historii, zagadnień poruszanych na zajęciach.
- W trakcie spaceru (zwiedzania) prowadzący w celu rekapitulacji będzie zadawał uczniom pytania dotyczące przeprowadzonej z nimi lekcji.
Autorka: kustosz Barbara Borzyszkowska (Oddział Muzeum Szkoły Polskiej i Zagroda Styp-Rekowskich w Płotowie)
—————————————————————————————————————-
„Związek Polaków w Niemczech na terenie Kaszub”
Lekcja muzealna w formie wykładu z pokazem slajdów. Jej tematem jest przedstawienie działalności Związku Polaków w Niemczech na Kaszubach. Podczas spotkania omówione zostaną następujące zagadnienia:
- Powstanie, zakres i obszar działalności Związku Polaków w Niemczech.
- Dzielnica V ZPwN – Pogranicze i Kaszuby; Ksiądz Patron Bolesław Domański.
- Koła ZPwN na ziemi bytowskiej – czołowi działacze; ZPwN Okręg Kaszuby.
- Projekt Janiny Kłopockiej – Rodło jako znak Polaków w Niemczech.
- Berlin 1938 – I Kongres Polaków w Niemczech i Pięć Prawd Polaków.
Autorka: kustosz Katarzyna Juchniewicz (Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie)
„Nowa Września. Szkoły polskie na ziemi bytowskiej w okresie międzywojennym”
Lekcja muzealna w formie wykładu z pokazem slajdów, której tematem jest ukazanie najistotniejszych zagadnień i postaci związanych z walką o polskie szkoły na ziemi bytowskiej:
- Działalność Związku Polskich Towarzystw Szkolnych.
- Jan Bauer, rodzina Styp-Rekowskich, Bernard Werra i inni działacze zaangażowani w uruchomienie polskich szkół na ziemi bytowskiej.
- Powstanie szkół w miejscowościach: Płotowo, Osława Dąbrowa, Ugoszcz i Rabacino.
- Stanisław Ledóchowski, Leon Wysiecki, Marceli Laboń, Anastazy Gabrych – nauczyciele szkół polskich na ziemi bytowskiej.
- Pokazowy proces Jana Bauera.
- „Nowa Września” – trudne losy polskich szkół mniejszościowych.
Autorka: kustosz Katarzyna Juchniewicz (Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie)
Kontakt z edukatorkami:
Barbara Borzyszkowska – 59 333 22 34, 501 033 103
Katarzyna Juchniewiecz – 59 822 26 23, 59 822 86 19